Tarih Forum, Tarih, Forum Tarih, Forum, Tarih Portalı
Kapat
   

Geri git   Tarih Forum, Tarih, Forum Tarih, Forum, Tarih Portalı > KPSS Eğitim Bilimleri > Ölçe ve Değerlendirme

Ölçe ve Değerlendirme KPSS Ölçme ve Değerlendirme Dersi Konu Anlatımı, ölçme ve değerlendirme çıkmış kpss soruları, soru bankaları

Yeni Konu aç Cevapla
 
Seçenekler Stil
Alt 18 Ekim 2011, 10:54   #1
Özel Üye
Rita - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Üyelik tarihi: 13 Nisan 2010
Konular: 1877
Mesajlar: 2.019
Aldığı Beğeni: 12
Beğendikleri: 0
Rita isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Standart Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme

Ölçmenin Temelleri Ölçme ve değerlendirme konusuna nereden başlanacağına, “neden ölçme yaparız?” sorusuna cevap vererek ulaşabiliriz. Çünkü amacımızın ya da ölçme işlemimizin gerekçesi ölçmeyi nasıl yaptığımızdan da önemlidir. En azından ilk önce yanıtlanması gereken soru budur. Yukarıdaki soruya birçok yanıt vermek mümkün olmakla birlikte temel yanıtlardan birisi çevremizdeki çoğu şeyin değişmesi olacaktır. Yani değişme olmasaydı ya da her şey sabit olsaydı ölçme yapmaya ihtiyacımız olmazdı. En azından sürekli olarak ölçme yapmazdık. Bir kez ölçme yaptıktan sonra bu işlemi başka zaman veya yerde tekrarlamamıza gerek kalmazdı. Çünkü değişme olmadığı için ölçme sonucu aynı kalacaktır. Değişme olmaması ölçme işlemini gereksiz kılacaktı. Açıklamalar ışığına ölçme değişmeleri ortaya koyma veya değişkenlerin değişen değerlerini belirlemek amacıyla yapılır diyebiliriz. Yani “niye ölçeriz?” sorusuna değişme olduğu için; “neyi ölçeriz?” sorusuna da değişkenleri cevabını vermek mümkündür. Bu durumda değişkenler üzerinde durulması, değişken kavramının tanımlanması gerekmektedir. Değişken: Birkaç tanım vermek mümkündür. En az iki değer alan veya bir durumdan diğerine farklılık gösteren, çeşitli değerler alabilen -insana, olaylara, eşyaya ait niteliklere- özelliklere denir. Yani, durumdan duruma, yerden yere, zamandan zamana farklılaşan özelliklerin tümüne değişken adı verilebilir. Ör: Boy uzunluğu, ağırlık, hava sıcaklığı, matematik yeteneği vb. Çevremizdeki çoğu şeyin değişmesine rağmen sabit olan özelliklere de rastlamaktayız. Bir durumdan diğerine değişmeyen veya ikiden az değer alan özelliklere sabit denir. Ör. Maddenin özgül ağırlığı, pi sayısı vb. Bir özellik ya değişkendir ya da sabittir. Değişkenlik ya da sabitlik nesnelerin özellikleri ile ilgilidir. Örneğin soğuk ve nem oranı hava nesnesinin iki özelliğini; çalışkanlık ve boy uzunluğu insanın iki özelliğini göstermektedir. Değişkenler belli ölçütlere göre sınıflanabilirler. Bu sınıflamalardan bazıları tablo 1’de görünmektedir. Tablo 1’de görülen değişkenlerden nicel değişkenler sayılarla ifade edilebilirken nitel değişkenler, sıfatlarla veya sembollerle ifade edilir. Nitel değişkenler sayılarla gösterildiğinde sayılar işlemsel anlamını yitirir. Sembollere, simgelere dönüşür. Özelliklere sayıların karşı getirilmesi, matematiğin kural ve işlemlerinin uygulanması sayesinde, özelliklerin büyüklükleri ve aralarındaki ilişkileri görmeye imkân sağlar. Değişkenlerin nitel veya nicel olması onlara uygulanacak işlemlerle ilişkilidir ve bu işlemlerin sınırını belirler. Sürekli değişkenlerin ele alınacak iki değeri arasında her zaman yeni bir değer bulunabilir. Yani iki değeri arasında sonsuz sayıda değerler alabilir. Uzunluk, ağırlık bu tür değişkenlere örnek olarak verilebilir. Örneğin uzunluk santimetre, milimetre, mikron vb. daha küçük birimlere bölünerek ölçülebilir. Kesikli değişkenler ise iki değeri arasında birkaç değer alabilir ama sonsuz sayıda değer alamaz. Bu nedenle süreksizdir. Bu tür değişkenlere sıfatlar,
2 semboller veya doğal sayılar karşılık getirilebilir. Sürekli değişkenin değerleri listelenemezken kesikli değişkenin değerleri listelenebilir. Liste sonlu sayıdadır. Tablo 1. Değişkenler bazı ölçütlere göre sınıflanması Ölçütler Değişken türü Tanım Örnekler Değişkenin alacağı değer 1.Nicel Değişken Sayılarla ifade edilebilen özelliklerdir. Boy uzunluğu, ağırlık 2.Nitel Değişken Sıfatlarla veya sembollerle ifade Medeni durum, edilebilen özelliklerdir. Bu tür Mezun olunan okul değişkenler sayılarla gösterildiğinde türü sayılar işlemsel anlamını yitirir. Sembollere simgelere dönüşür. 3. Sürekli Değişken Matematiksel olarak herhangi iki Uzunluk, ağırlık, reel değeri arasında bir başka değeri sayılar sistemi bulunabilen değişkenlere sürekli değişken denir. Başka bir deyişle sürekli değişkenin iki değeri arası sürekli bölünebilir. 4. Süreksiz Değişken (Kesikli Değişken, farklı iki değeri arasında Cinsiyet (Kadın- Değişken) başka bir veya birkaç değer dışında Erkek), diploma değer alamıyorsa, süreksizdir. Bu tür derecesi (pekiyi, iyi, değişkenlere sıfatlar, semboller veya orta, zayıf) vb. Tavla doğal sayılar karşılık getirilebilir. zarında gelebilecek sayılar kesiklidir. Araştırmanın amacı 5. Bağımsız Değişken (Etkileyen Aldığı veya alacağı değerler başka Örnekler: değişken) değişken(ler)e bağlı olmadan değerler 1-Derse karşı Tutum alabilen değişkenlerdir. 2-Şişmanlık 6.Bağımlı Değişken (Etkilenen Başka bir değişkene bağlı olarak 1-Başarı Değişken) değerler alabilen değişkenlerdir. 2-Elbise beden numarası 7.Ara Değişken (Katalizör) Bağımsız değişkenlerin bağımlı Tutum-Başarı değişkenler üzerindeki etkilerini değişkenleri artıran veya azaltan değişkenlerdir. arasındaki ilişkide öğretmen davranışlarının niteliği ara değişken olabilir. Değişkenler araştırmanın amacına göre bağımlı ya da bağımsız değişkenler olarak sınıflanabilir. Doğası gereği kendi başına bağımlı ya da bağımsız bir değişken yoktur. Yani araştırmacının amacına bağlı olarak bir araştırmada bağımlı değişken olan bir özellik başka bir araştırmada bağımsız değişken ya da ara değişken olabilir. Örneğin, bir araştırmacı tarih dersine karşı tutumun tarih başarısını etkileyip etkilemediğini araştırdığında bağımlı değişkenimiz tarih başarısı iken, bağımsız değişkenimiz tarih dersine karşı tutumdur. Ancak aynı araştırmacı tarih dersine çalışmak için ayrılan sürenin tarih başarısını etkileyip etkilemediğini araştırırken, tarih dersine karşı tutumu derse çalışılan süreyi artıran ve azaltan bir ara değişken olarak düşünebilir. Veya yine aynı araştırmacı bir başa çalışmasında tarih öğretmeninin öğrencileri ile sürdürdüğü iletişim biçiminin, öğrencilerin tarih dersine karşı tutumu nasıl etkilediğini araştırabilir. Görüldüğü gibi tutum, birinci araştırmada tutum bağımsız; ikinci araştırmada ara ve üçüncü araştırmada bağımlı değişken olarak işleme alınmaktadır. Bu nedenle değişkenleri bağımlı, bağımsız ve ara değişken olarak sınıflamak istediğimizde araştırmacının amacını dikkate almak zorunluluğumuz vardır.

__________________
Liêbe KømmT.. Liêbe GêhT ..
Rita isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Etiketler
değerlendirme, degerlendirme, eğitimde, egitimde, olcme, ölçme

« - | Ölçme Kavramı »
Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı
Trackbacks are Kapalı
Pingbacks are Kapalı
Refbacks are Kapalı



WEZ Format +2. Şuan Saat: 09:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2020, vBulletin Solutions, Inc.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0

İçerik sağlayıcı paylaşım sitelerinden biri olan Tarih.gen.tr Tarih Forum sitemizde 5651 Sayılı Kanun’un 8. Maddesine ve T.C.K’nın 125. Maddesine göre TÜM ÜYELERİMİZ yaptıkları paylaşımlardan sorumludur. Tarih.gen.tr sitesindeki konular yada mesajlar hakkında yapılacak tüm hukuksal Şikayetler için iletişime geçilmesi halinde ilgili kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde Tarih.gen.tr yönetimi olarak tarafımızdan gereken işlemler yapılacak ve gerekli işlemler neticesinde size dönüş yapılacaktır.