Tarih Forum, Tarih, Forum Tarih, Forum, Tarih Portalı
Kapat
   

Geri git   Tarih Forum, Tarih, Forum Tarih, Forum, Tarih Portalı > KPSS Eğitim Bilimleri > Ölçe ve Değerlendirme

Ölçe ve Değerlendirme KPSS Ölçme ve Değerlendirme Dersi Konu Anlatımı, ölçme ve değerlendirme çıkmış kpss soruları, soru bankaları

Yeni Konu aç Cevapla
 
Seçenekler Stil
Alt 30 Kasım 2011, 15:07   #1
Yeni Üye
Ezgi - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Üyelik tarihi: 12 Nisan 2011
Konular: 386
Mesajlar: 409
Aldığı Beğeni: 0
Beğendikleri: 0
Ezgi isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Standart Ölçme ve Degerlendirme ile ilgili Temel Kavramlar

Ölçme, bireylerin ya da nesnelerin belirli özelliklere sahip olup olmadıgının,
sahipse sahip olus derecesinin belirlenerek sonuçların sembollerle ve özellikle sayı
sembolleriyle ifade edilmesidir. Degerlendirme ise, ölçme sonuçlarını bir ölçütle
kıyaslayarak ölçülen nitelik hakkında bir karara varma sürecidir. Ölçme, bir
betimleme (tanımlama) islemidir. Degerlendirme ise, bir yargılama islemidir ve
ölçme sonucunun bir ölçütle karsılastırılmasına dayanır (Tekin, 1996; Turgut, 1997).
Ölçme isinde kullanılacak araçların belli niteliklere sahip olması beklenir. Bu
niteliklerden birisi olan güvenirlik, herhangi bir ölçme araç veya yönteminin ne
derece tutarlı ölçüm yapabildigidir. Baska bir degisle güvenirlik, ölçme sonuçlarının
hatalardan arınıklık derecesidir. Ölçme ve degerlendirme hangi amaç için yapılırsa
yapılsın elde edilen ölçümlerin hatasız ya da az hatalı olması beklenir. Ancak, en
duyarlı araçlarla yapılan ölçümlerde bile bir miktar hata vardır. Bu hatalar ölçme
sonuçlarına çesitli yollardan karısmaktadır. Ölçme hataları, ölçmede kullanılan
araçtan, ölçme yönteminden, ölçmeyi yapan kisiden, ölçmenin yapıldıgı ortamdan ya
da üzerinde ölçme yapılan bireyden kaynaklanabilir. Ölçme sonuçlarında sabit,
sistematik ve tesadüfi hatalara rastlanabilir (Tekin, 1996; Turgut, 1997; Baykul,
1999):
Sabit hata, bir ölçmeden digerine miktarı degismeyen hata türüdür. Örnegin
toplam puanı 5 olan bir yazılı yoklamada 2 puanlık bir soru, verilen zamanın yeterli
olmaması nedeniyle, tüm sınıf tarafından bos bırakılmıs olsun. Ögretmen, tüm
ögrenciler bu soruyu dogru cevaplamıs gibi her birine 2 puan verirse bu türden bir
hata yapmıs olur. Böylece, bu soruyu dogru cevaplayamayacak bir ögrenci de 2 puan
almıs olur.
Sistematik hata, ölçülen büyüklüge, ölçmeyi yapan kisiye, ölçme kosullarına
göre miktarı degisen hatalardır. Kısacası sistematik hatalar, tüm ölçümlerde degil,
belli bir özelligi tasıyan ölçümlerde söz konusudur. Örnegin yazı güzelliginin puana
karıstırılmaması gereken bir sınavda, ögretmenin yazısı güzel ögrencilere daha
yüksek puan vermesi, ilk yazılı kâgıtlarını çok ince ayrıntılarla okuyup sona kalan
kâgıtları gelisigüzel puanlaması, kız ögrencilere erkek ögrencilerden daha yüksek
puan vermesi bu türden bir hatadır.
Tesadüfi hata, ölçme sonuçlarına nasıl karıstıgı bilinmeyen hatalardır. Bu
hataların yönü, büyüklügü ve kaynagı kestirilemez. Örnegin sans basarısı (atıp tutturma), sınav günü ögrencinin hastalanması, sınav kosullarının elverissizligi veya
tüm ögrenciler için esit olmayısı, ögretmenin cevapları puanlarken dikkatsizlik
yapması gibi etkenler bu türde hatalara yol açar.
Yukarıda da belirtildigi gibi bir ölçme sonucu, içindeki tesadüfi hataların azlıgı
oranında güvenilir sayılır. Güvenirligi etkileyen birçok etken vardır. Bir ölçme aracı
olarak testin güvenirligini etkileyen etkenler asagıda sıralanmıstır;
1. Testin kendisiyle ilgili etkenler
a) Testte yer alan soru sayısı: Soru sayısının belli bir noktaya kadar artırılması
güvenirligi artırır.
b) Test yönergesinin ve testte yer alan soruların ifadesi: Bir testteki soruların
ifadesinin yalın ve anlasılır olması testten elde edilen puanların güvenirligini olumlu
yönde etkiler.
c) Testin homojenligi: Ölçtükleri davranıs ve konu bakımından homojen (benzer)
bir testten elde edilen puanlar, heterojen (farklı) bir testten elde edilen puanlardan
daha güvenilirdir.
d) Puanlamanın nesnelligi: Bir testin degisik kisilerce veya aynı kisi tarafından
degisik zamanlarda puanlanmasından elde edilen puanların tutarlılıgı testin
güvenirligini olumlu yönde etkiler.
2. Testin uygulama kosullarıyla ilgili etkenler:
Uygulama kosullarının her ögrenci için aynı olması testin güvenirligini olumlu
yönde etkiler.
3. Testi alan ögrenci veya testin uygulandıgı grupla ilgili etkenler:
Güvenirlik, bir ölçme araç veya yönteminin bir gruba uygulanmasıyla elde edilen
bir niteliktir. Bu açıdan bakıldıgında bir testin güvenirligi, testin uygulandıgı kisinin
uygulama sırasındaki fiziksel ve ruhsal durumuna ve o testin uygulandıgı grubun
ölçülen özellikler bakımından homojen veya heterojen olmasına baglıdır. Ölçülen
özellik bakımından heterojen gruplardan elde edilen puanların güvenirligi, homojen
gruplardan daha fazladır.
Ölçme aracının baska bir niteligi ise geçerliktir. Geçerlik, bir ölçme aracının
ölçmeyi amaçladıgı özelligi, baska herhangi bir özellikle karıstırmadan, dogru olarak
ölçebilme derecesidir (Tekin, 1996). Örnegin bir sınıfın Türkçe dersindeki basarısının
ölçülmesi için bir sınav yapılacaksa, bu sınavın Türkçe dersindeki basarıyı
tanımlayan tüm degiskenleri ölçmesi, bu degiskenler dısındaki degiskenleri
ölçmemesi istenir. Sınav bu nitelikteyse, verdigi puanlar geçerlidir. Bir ölçme aracı olarak testin güvenirligini etkileyen bütün etkenler dogrudan ya da dolaylı olarak
testin geçerligini de etkiler. Bir testin ya da testten alınan puanların geçerligi yukarıda
açıklanmıs olan sabit, sistematik ve tesadüfi hataların tamamından etkilenir. Ölçme
sonuçlarının geçerligini artırmak için asagıdaki hususlar hatırda tutulmalıdır (Tekin,
1996; Turgut, 1997):
• Bir ölçme aracı kapsadıgı soruların geçerligi oranında geçerli olabilir. Bu
nedenle, her bir sorunun o araçla ölçülmek istenen bilgi, beceri ve yeteneklerden en
az bir tanesini ölçmesi saglanmalıdır.
• Her soru, o soruyla ölçülmek istenen bilgi ve becerilere sahip ögrencilerin
tereddütsüz olarak dogru cevaplandırabilecegi; bu bilgi ve becerilere sahip
olmayanların dogru cevaplandıramayacagı nitelikte olmalıdır.
• Test, belli bir sürede kazandırılması hedeflenen bütün konuları, bilgi, beceri
ve yetenekleri temsil etmelidir.
• Bunların yanı sıra, güvenirligi artırmaya yönelik tüm önlemler geçerligi de
artırır.
Bir ölçme aracında güvenirlik ve geçerligin yanı sıra bulunması gereken bir
baska nitelik ise kullanıslılıktır. Kullanıslılık, bir ölçme aracının veya yönteminin,
gelistirilme, çogaltılma, uygulanma ve puanlama yönünden kolaylık, nesnellik ve
ekonomiklik özelliklerine sahip olması anlamına gelir (Tekin, 1996).
Neden Ölçme ve Degerlendirme Yapıyoruz?
Egitim ve ögretim sürecinin ayrılmaz bir parçası olan ölçme ve degerlendirme,
belirlenen egitim hedeflerine ulasılıp ulasılmadıgına karar vermede kullanılır.
Degerlendirmenin bir amacı da ögrencinin ögrenmesini gelistirmek ve desteklemektir.
Duyarlı, dogru, uygun, destekleyici ölçme ve degerlendirme ögrenme için bir
gerekliliktir.
Ölçme ve degerlendirme,
• Ögretmenin ögrenciyi tanımasını saglar.
• Ögrenciye güçlü ve zayıf oldugu alanlar konusunda geri bildirim saglar.
• Ögrenciye, davranısını nasıl degistirecegi veya gelistirecegi konusunda geri
bildirim saglar.
• Ögrencinin hangi dersleri almaya hazır oldugu, hangi tamamlayıcı çalısmaları
yapmasına gerek bulundugu, kendisine hangi is veya okula girmenin tavsiye
edilebilecegi gibi konular hakkında verilecek kararların temelini hazırlar.

Ögretmen ve yöneticiye gelecege iliskin planlar yapmasında kaynaklık eder.

Egitim ve ögretim hizmetinin daha nitelikli yapılmasını saglar.

Ögretmenin daha iyi bir sekilde rehberlik yapmasını saglar.

Ögretmene kendini tanıması ve ögretim yöntemlerinin ne derece yeterli oldugu
konusunda geri bildirim saglar.

Ögrencinin durumu ve gelisimi hakkında velilerin bilgilenmesine olanak saglar.
Böylece velilerin ögretim sürecine katılmalarına yardımcı olur.
Degerlendirme yapılırken, degerlendirmenin içerigini (Ne ölçülmelidir?), veri
toplama metodunu (Hangi degerlendirme araçları kimler tarafından kullanılacak?),
degerlendirmenin teknik gerekliliklerini (Degerlendirme geçerli ve güvenilir mi?) ve
degerlendirmenin sonuçlarının nasıl kullanılacagını belirlemek gerektirmektedir.
Amaçlarına göre degerlendirme üç grupta toplanabilir (Tekin, 1996).

Tanıma ve yerlestirmeye yönelik degerlendirme

Ögrencilerin bir derste basarılı olabilmeleri için gerekli ön kosul davranıslara sahip
olup olmadıklarını belirlemek amacıyla kullanılır. Bu tür bir degerlendirme sonucunda,
ögrencilerde giris davranısları açısından bir yetersizlik tespit edilirse, sorunun
çözümü için bir telafi egitimi planlanır. Derste kazandırılacak davranıslardan
bazılarının ögrencilerce önceden edinildigi tespit edilirse, bu davranıslar dersin
amaçları arasından çıkarılır. Dersin tüm amaçlarına ögrencilerin ulasmıs oldugu
belirlenirse, ögrenciler o dersten muaf tutulurlar.
Ögretim öncesinde yapılan bu tür degerlendirmenin bir faydası da ögrencilerin
sahip oldukları bilgi ve becerilere düzeylerine göre uygun bir programa ya da düzeye
yerlestirilmelerini saglamadır.

Biçimlendirme ve yetistirmeye yönelik degerlendirme

Bir ders saati, bir ünite ya da bölüm sonunda, ögrencilerin o ders ya da ünitedeki
ögrenme eksikliklerini ve bu eksikliklere neden olabilecek güçlükleri belirlemek ve
gidermek amacıyla kullanılır. Bu tür degerlendirmede elde edilen sonuçlara dayalı
olarak not verme ya da baska amaçlarla ögrenci basarısını degerlendirme yoluna
gidilmemelidir. Burada asıl amaç, ögretim ve ögrenmenin verimliligini artırmaktır. Bir
dersin üniteleri arasında ögrenme bakımından öncelik sonralık iliskisi yani bir
asamalılık varsa, ilk ünite ya da ünitelerdeki ögrenmenin derecesi, sonraki ünite ya
da ünitelerdeki ögrenmeyi belirler. Böyle oldugunda, ilk ünitedeki ögrenme
yetersizligi, onu izleyen diger ünitelerde de yetersiz ögrenmeyle hatta ögrenme
yokluguyla sonuçlanır. Bu sınavlarda ünitedeki tüm ögeler yoklanır. Bu amaçla
kullanılacak testler, izleme veya ünite testleri olarak da isimlendirilir (Tekin, 1996).
Deger biçmeye yönelik degerlendirme

Ögretim dönemi sonunda veya içinde, programın öngördügü hedeflere ulasılıp
ulasılmadıgına bakılarak ögrenci, ögretmen ve programa iliskin yargılarda bulunulur.
Bu tür ölçme ve degerlendirmeden elde edilecek sonuçlar;
1. Ögrencilere not vermek,
2. Ögrencilerin gelecek derslerdeki basarısını tahmin etmek,
3. Ögrencilere ve ögretmene ögrenmenin yeterliligine ya da ögretiminin
verimliligine iliskin dönüt saglamak,
4. Farklı ögrenci gruplarının basarılarını karsılastırmak
için kullanılır.
Deger biçmeye yönelik degerlendirmede kullanılacak veriler, bir dersin bütününü
içerecek biçimde dersin bitiminde (genel sınav) ya da birkaç üniteyi kapsayacak
biçimde ögretim dönemi içinde (ara sınav) uygulanan testlerden elde edilir. Bu
degerlendirme türünde genis bir kapsam yoklandıgı için, karar verme sürecinde
geçerliligi yüksek sonuçlar saglanır (Tekin, 1996).

Ezgi isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Etiketler
degerlendirme, ile, ilgili, kavramlar, olcme, temel, ölçme

Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı
Trackbacks are Kapalı
Pingbacks are Kapalı
Refbacks are Kapalı



WEZ Format +2. Şuan Saat: 10:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2020, vBulletin Solutions, Inc.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0

İçerik sağlayıcı paylaşım sitelerinden biri olan Tarih.gen.tr Tarih Forum sitemizde 5651 Sayılı Kanun’un 8. Maddesine ve T.C.K’nın 125. Maddesine göre TÜM ÜYELERİMİZ yaptıkları paylaşımlardan sorumludur. Tarih.gen.tr sitesindeki konular yada mesajlar hakkında yapılacak tüm hukuksal Şikayetler için iletişime geçilmesi halinde ilgili kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde Tarih.gen.tr yönetimi olarak tarafımızdan gereken işlemler yapılacak ve gerekli işlemler neticesinde size dönüş yapılacaktır.