Tarih Forum, Tarih, Forum Tarih, Forum, Tarih Portalı
Kapat
   

Geri git   Tarih Forum, Tarih, Forum Tarih, Forum, Tarih Portalı > KPSS Eğitim Bilimleri > Ölçe ve Değerlendirme

Ölçe ve Değerlendirme KPSS Ölçme ve Değerlendirme Dersi Konu Anlatımı, ölçme ve değerlendirme çıkmış kpss soruları, soru bankaları

Yeni Konu aç Cevapla
 
Seçenekler Stil
Alt 30 Kasım 2011, 15:08   #1
Yeni Üye
Ezgi - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Üyelik tarihi: 12 Nisan 2011
Konular: 386
Mesajlar: 409
Aldığı Beğeni: 0
Beğendikleri: 0
Ezgi isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Standart Günümüz Ölçme ve Degerlendirme Yaklaşımları

Günümüz Ölçme ve Degerlendirme Yaklasımları
Yeni ögretim programlarında benimsenen ölçme ve degerlendirme
yaklasımının özellikleri asagıdaki gibi sıralanabilir:
1. Sonucun yanı sıra sürece de odaklanma,
2. Bilginin hatırlanmasından ziyade uygulanmasına, yapılandırılmasına ve
ögrencilerin üst düzey becerilerini sergilemelerine önem verme,
3. Yazıya dayalı soyut görevlerden çok, gerçek hayata iliskin, performansa dayalı
görevlere önem verme,
4. Örtülü, belirsiz ölçütlerden ziyade açık ve belirgin ölçütleri tercih etme,
5. Sadece ögretimin sonunda degil, ögretimin her asamasında sürekli ölçme ve
degerlendirme etkinlikleri gerçeklestirme,
6. Not vermenin yanı sıra etkili ve zamanında geri bildirime agırlık verme,
7. Tek yöntemle ölçme yerine çok yöntemle ölçme yapma,
8. Ne kadar ögrenildigini tespit etmenin yanı sıra nasıl ögrenildigini de belirleme,
9. Rekabet yerine is birligini destekleme.
Egitimde çesitli yöntemler ve teknikler kullanılarak ölçme ve degerlendirme
yapılır. Günümüzde kullanılan ölçme - degerlendirme yöntem ve tekniklerine asagıda
kısaca deginilmistir.
a) Açık Uçlu Soru Türü
Bu sınavlarda ögrencilere duruma göre bir ya da birkaç soru sorulur.
Ögrenciden sorunun cevabını düsünüp hatırlaması ve buldugu cevabı yazılı olarak
ifade etmesi beklenir. Klasik ve kompozisyon türü sorular açık uçludur.
Kisinin özgün ve yaratıcı düsünme gücünü, yazılı anlatım becerisini, belli
konulardaki görüsünü, ilgi ve tutumunu ölçmede açık uçlu soru türleri kullanıslıdır.
Ayrıca arastırmalar, bu türde hazırlanmıs sınavların ögrencileri sürekli ve anlayarak
çalısmaya yönelttigini göstermektedir.
Açık uçlu soruların faydalarının yanı sıra bazı sınırlılıkları da bulunmaktadır.
Cevaplama islemi cevaplayıcının, puanlama islemi ise puanlayanın çok zamanını
alacagından sorulabilecek soru sayısı sınırlıdır. Cevapları tamamen dogru ya da
tamamen yanlıs olarak sınıflamak mümkün olmadıgından, bunların dogruluk
derecesini tayin etmek puanlayıcıya düser. Puanlamada puanlayıcı kanaati,
puanlama isleminde hataya neden olur. Cevabı yazılı olarak ifade etmek zorunlu oldugundan hız vb. degiskenler de puana karısır. Ayrıca açık uçlu soruların güçlük
derecesini tayin etmek de zordur.
Bu sınırlılıkları en aza indirgemek için, açık uçlu sorular hazırlanırken
asagıdaki esaslara dikkat edilmelidir:
1. Sorular sınırlandırılmalı, genel sorular sorulmamalıdır.
2. Sorular açık ve anlasılır olmalıdır.
3. Sınavdaki sorular birbirinden bagımsız olmalıdır.
4. Sorular mutlaka belli davranısı yoklayan nitelikte olmalı, kitabın belli
yerlerinden aynen alınmıs ifadeleri içermemelidir.
5. Uzun ve az sayıda soru yerine, kısa ve çok sayıda soru tercih edilmelidir.
6. fade ve yazım hataları olmamalıdır.
b) Dogru- Yanlıs Türü Sorular
Dogru-yanlıs türü sorularda verilen bir cümlenin, mevcut bilgilere baglı olarak
dogru mu yanlıs mı oldugunun belirlenmesi istenir (Haladyna, 1997).
Bu testlerde yalnız iki seçenek oldugundan cevaplayıcının dogru cevabı bulma
olasılıgı % 50’dir. Bu durum, dogru-yanlıs testlerinden alınan puanların geçerliligini ve
güvenirligini düsürür (Tekin, 1992). Ancak hem cevaplama hem de puanlama
kolaydır ve az zaman alır. Puanlama aynı zamanda objektiftir.
Tanılayıcı dallanmıs agaç tekniginde temelden ayrıntıya giden bir sıraya göre
dogru-yanlıs ifadeler seçilerek ögrenciden dogru seçimi yapması istenir. Bu
bakımdan bir tür dogru-yanlıs testidir.
c) Eslestirmeli Soru Türleri
ki grup hâlinde verilen ve birbirleriyle ilgili olan bilgi ögelerinin, belli bir
açıklamaya göre eslestirilmesini gerektirir. “Kim?, Ne?, Nerede?” gibi soruların
cevabını olusturan olgusal bilgilerin ölçülmesinde daha kullanıslıdır.
Eslestirmeli sorular hazırlanırken asagıdaki esaslara dikkat edilmelidir:
1. Eslestirme soru grubunda yer alan öncüller listesi ile cevaplar listesinin her biri
benzer nitelikte hazırlanmalıdır.
2. Bir esleme takımında öncüllerle cevaplar esit sayıda olmamalıdır.
3. Cevap listesi, bir kelime listesi ise alfabetik olarak rakam, sayı, tarihten
olusuyorsa büyüklük sırasına göre düzenlenmelidir.
4. Eslestirme için iyi bir yönerge yazılmalıdır.
d) Kısa Cevaplı Soru Türü
Bir kelime, bir sembol ya da en çok birkaç kelime ile cevaplanabilen soru
türüne denir. Bu tür sorular bilgi basamagını ölçmek için uygundur. Ögrenci sorunun
cevabını kendisi yazar. Kısa cevaplı sorular iki türlüdür. Birisi “soru cümlesi”, digeri
“eksik cümle” türündedir.
Kısa cevaplı sorular hazırlanırken asagıdaki esaslara dikkat edilmelidir:
1. Sorunun ifadesi belirsiz olmamalıdır.
2. Her soru, ölçülmesi planlanan bir kazanımı yoklamalıdır.
3. Sorunun cevabı kesin olmalıdır.
4. Sınavdaki sorular baska sorulara ipucu olmamalıdır.
5. Soru cümlesi, cevaplayanın tanıdıgı bir kaynaktan aynen alınmamalıdır.
6. Her soru için bırakılan bosluk aynı uzunlukta olmalıdır.
7. Bir sorunun ifadesinde, sorunun cevabının bulunmasında ise yarayacak
ipuçları verilmemelidir. (Örnek: Yer kabugunun ana maddesi ….…….. dır.)
e) Çoktan Seçmeli Soru Türü
Çoktan seçmeli testler bir sorunun cevabını, verilen seçenekler arasından
cevaplamayı gerektiren test türüdür.
Çoktan seçmeli sorulara “madde” de denir. Bir soru, “kök” ve “seçenekler”
olmak üzere iki kısımdan olusur. Kök, sorunun soruldugu kısımdır. Seçenekler ise
soru kökünde sorulan soruya verilen muhtemel cevaplardır. Seçeneklerden sadece
bir tanesi en dogru cevaptır. Dogru cevap dısında kalan seçeneklere ise çeldirici
denir.
Çoktan seçmeli test soruları hazırlanırken asagıdaki esaslara dikkat
edilmelidir:
1. Sorular sınav kapsamına uygun olmalıdır.
2. Kıyıda kösede kalmıs bilgilerden kaçınılmalıdır.
3. Her bir soru, ögrencilerin ögrenmeleri açısından önemli bilgi ve becerileri
yoklamalıdır.
4. Çok ayrıntılı veya çok kapsamlı bilgileri içeren sorulardan kaçınılmalıdır.
5. Her bir soru, tek bir kazanıma yönelik olmalıdır.
6. Ögrencinin sorunun cevabını baska bir sorudan bulması engellenmelidir.
7. Cevabı kisiye göre degisen sorulardan kaçınılmalıdır.
8. Sasırtmaca içeren sorulardan kaçınılmalıdır.
9. Tamamlatma yerine soru türü kullanılmalıdır.
10. Yas düzeyine uygun kelime kullanılmalıdır.
11. Dil bilgisi ve yazım kurallarına uyulmalıdır.
12. Mümkün olan en kısa anlatım kullanılmalıdır.
13. Ana fikir seçeneklerde degil, madde kökünde verilmelidir.
14. Olumsuz ifadelerden kaçınılmalıdır.
15. Parantez açılmamalıdır.
16. Tek bir dogru seçenek olmalıdır.
17. Dogru cevaplar seçeneklere esit dagılmalıdır.
18. Seçenekler, belli bir mantıga veya sayısal sıralamaya göre dizilmis
olmalıdır.
19. Seçenekler anlamca birbirini kapsamamalı, bir seçenek digerini
içermemelidir.
20. çerik homojen olmalıdır.
21. Seçeneklerin uzunlukları esit olmalıdır.
22. Seçeneklerde “hiçbiri”, “hepsi” ifadeleri kullanılmamalıdır.
23. Dogru cevaba ipucu verilmemelidir.
24. Tüm çeldiriciler mantıklı olmalıdır.
25. Çeldiriciler, ögrencileri yapmaları muhtemel hatalara yöneltici nitelikte
hazırlanmalıdır.
Çoktan seçmeli testler ile kısa sürede çok sayıda davranıs ve beceri ölçülebilir.
Test sorularının tekrar kullanılabildigi düsünülürse çoktan seçmeli testler daha
ekonomiktir. Çoktan seçmeli testlerin puanlanması kolay ve objektiftir (Haladyna,
1997). Ancak çoktan seçmeli testlerin hazırlanmasının uzun zaman ve uzmanlık
gerektirmesi, ögrencinin dogru cevabı tahminle de bulabilecek olması bu testlerin
olumsuz yönleridir. Seçenek sayısının arttırılması ve güçlü çeldiriciler kullanılmasıyla
bu tahminle dogru cevabı bulma olasılıgı en aza indirgenebilir. Ayrıca, çoktan seçmeli
sorular yazma ve yaratıcı düsünme gibi becerileri ölçmek için uygun degildir; daha
çok bilgi, zihinsel beceriler ve yeteneklerin ölçülmesinde kullanılır.

Ezgi isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Etiketler
degerlendirme, gunumuz, günümüz, olcme, yaklasimlari, yaklaşımları, ölçme

Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı
Trackbacks are Kapalı
Pingbacks are Kapalı
Refbacks are Kapalı



WEZ Format +2. Şuan Saat: 09:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2020, vBulletin Solutions, Inc.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0

İçerik sağlayıcı paylaşım sitelerinden biri olan Tarih.gen.tr Tarih Forum sitemizde 5651 Sayılı Kanun’un 8. Maddesine ve T.C.K’nın 125. Maddesine göre TÜM ÜYELERİMİZ yaptıkları paylaşımlardan sorumludur. Tarih.gen.tr sitesindeki konular yada mesajlar hakkında yapılacak tüm hukuksal Şikayetler için iletişime geçilmesi halinde ilgili kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde Tarih.gen.tr yönetimi olarak tarafımızdan gereken işlemler yapılacak ve gerekli işlemler neticesinde size dönüş yapılacaktır.