Tarih Forum, Tarih, Forum Tarih, Forum, Tarih Portalı
Kapat
   

Geri git   Tarih Forum, Tarih, Forum Tarih, Forum, Tarih Portalı > KPSS Eğitim Bilimleri > Ölçe ve Değerlendirme

Ölçe ve Değerlendirme KPSS Ölçme ve Değerlendirme Dersi Konu Anlatımı, ölçme ve değerlendirme çıkmış kpss soruları, soru bankaları

Yeni Konu aç Cevapla
 
Seçenekler Stil
Alt 30 Kasım 2011, 15:09   #1
Yeni Üye
Ezgi - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Üyelik tarihi: 12 Nisan 2011
Konular: 386
Mesajlar: 409
Aldığı Beğeni: 0
Beğendikleri: 0
Ezgi isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Standart Performans Değerlendirme

Ögrencilerin bilgi ve becerilerini ortaya koyarak olusturdukları çalısma, ürün ya
da etkinliklerin degerlendirilmesi süreci, “performans degerlendirme” olarak ifade
edilebilir. Bunun yanında performans degerlendirme, ögrencilerin gerçek yasam problemlerine akademik bilgilerini uygulayabilme ve bunu problem üzerinde
gösterebilmeleri ile ilgilenir, ögrencilerin ögrendiklerini gerçek durumlarda
göstermelerini saglar (Airasian, 1994).
Performans degerlendirmenin belli asamaları vardır. Bu asamalar:
• Amacın belirlenmesi: Performans degerlendirmede sürecin mi, sonucun mu
yoksa her ikisinin birlikte mi degerlendirilecegine karar verilmelidir.
• Performans ölçütlerinin belirlenmesi: Performansın ölçütleri, ögrencinin bir
etkinligi tam ve dogru bir sekilde yapması için göstermesi gereken belli davranısları
tanımlar. Performans ölçütlerinin belirlenmesi asamasında, önce degerlendirilecek
performansın belirlenmesi gerekmektedir. Ardından, belirlenen performansın
özellikleri tanımlanmalıdır. Bu ölçütlerin sayısının çok fazla olmaması (10-15)
gerekmektedir. Bunlar, gözlenebilir davranıs veya ortaya çıkacak ürün seklinde açık
ifadelerle belirtilmelidir.
• Performansın ya da ürünün gözlemlenebilecegi ortam olusturma: Ögrencinin
performansını dogru ve güvenilir biçimde degerlendirmek için gözlemlerin birden
fazla tekrarlanması gerekmektedir. Gözlem sayısı, yapılacak degerlendirmenin
önemine ve gözlem için gereken süreye göre belirlenmelidir.
• Performansın puanlanması: Performansın degerlendirilmesi, dereceli
puanlama anahtarı, kontrol listesi ve hikâye kayıtlarıyla yapılır. Performans
degerlendirmede puan belirleme son adımdır. Bu puanlama sistemi performans
ölçütlerine dayanmalıdır. Bununla beraber performans degerlendirmenin amacı,
puanlamayı etkiler (Airasian, 1994).
Performans degerlendirmenin birçok yararı vardır. Bunlar:
• nsanların bilgiyi kullanmasını ve gerçek yasam durumlarına yakın ürünler
ortaya koymasını saglar.
• Performans degerlendirme kaynakları tekrar tekrar kullanılabilir. Örnegin,
ögretmenin konusma becerisinin ölçülmesi için gelistirdigi, konusma esnasında
ögrencilerin uyması gereken ölçütlerin listesi seklinde hazırlanmıs olan bir
performans degerlendirme formu; ölçütleri ögrenciden ögrenciye, sınıftan sınıfa veya
yıldan yıla degismeyeceginden her ögrencinin performansını ölçmek için kullanılabilir.
• Performansın belirli bölümlerine odaklanıldıgından ögretmenin her bir parçayı
gözlemleyebilmesini ve degerlendirebilmesini saglar. Örnegin, konusma süresince
bazı ögrenciler izleyiciyle göz iletisimi kurmaz, bazıları çok alçak sesle konusur, bazıları da fikirlerini sistematik olarak iletmekte zorlanabilir. Ögretmen tek bir
degerlendirme aracıyla ögrencinin performansının birçok boyutunu ölçebilir.
• Aynı degerlendirme aracı, ögrencinin zaman içindeki gelisimini bir çizelge
olarak kullanarak izleyebilir.
Performansın degerlendirilmesinde asagıdaki noktalara dikkat edilmelidir.
1. Performans degerlendirmede, ögrencilere ödevi tamamlamaları için verilen
süre ödevin niteligine göre ayarlanmalıdır.
2. Ödev, birçok beceriyi kapsamalıdır.
3. Ödevlerin bazıları bireysel ödevler, bazıları ise grup ödevleri seklinde
verilmelidir.
4. Ödev hem ürüne hem de sürece odaklanmalıdır.
Performans degerlendirmek için performans ödevleri, projeler ve ögrenci ürün
dosyaları kullanılır.
a) Performans ve proje ödevleri: Bir konu hakkında derinlemesine inceleme
yapılması amacıyla verilen soru veya sorular, ödev veya proje olarak
adlandırılmaktadır. Ödev ve proje kavramları çogu zaman es anlamlı olarak
kullanılmaktadır. Aslında bazı ödevler kapsamına göre proje olarak nitelendirilebilir.
Fakat bu iki kavram arasında bazı farklılıklar olması nedeniyle bu kavramlar ayrı ayrı
ele alınmalıdır.
Performans ödevleri, ögrencinin sahip oldugu bilgi ve becerileri günlük yasamla
da iliskilendirerek ortaya koymasını gerektiren kısa dönemli çalısmalardır.
Performans ödevi, ögrencilerin bilgi ve becerilerini gerçek yasam durumlarına uygun
olarak kullanmalarını gerektirir. Çok çesitli konularda performans ödevi verilebilir.
Asagıda, bunlara bazı örnekler verilmistir:
• Bir konu hakkında yazı yazma (makale, anı vb. )
• Sergi olusturma,
• Baska zamanlarla, yerlerle veya kültürlerle ilgili hayalî bir mizansen olusturma,
• Aynı grafikleri farklı ölçülerde çizme,
• Bir tarzdaki grafigi baska tarza dönüstürme,
• Bir yolculuk için -verilen zaman ve bütçe sınırlamalarıyla- yolcu rehberi
gelistirme,
• Bir haritadan sonuçlar çıkarma,
• Bilimsel gözlemlerini tablo olusturarak belirtme, • Bilimsel bir olayı sözel ve görsel olarak betimleme,
• Müzik veya resim çalısmalarını, ait oldukları döneme veya kültüre göre
sınıflandırma.
 Bir konuyla ilgili afis, poster, brosür vb. hazırlama,
 Bir oyun, piyes vb. yazma ve sergileme,
 Herhangi bir sey için bir sınıflama seması gelistirme, kategorileri açıklama ve
dogrulugunu savunma,
 Deney yapma,
 ki çalısmayı (resim, müzik parçası, dans veya oyun) yarattıkları ruh hâli
açısından karsılastırma,
 Bir tiyatro oyununa elestiri yazma,
 Bir oyun için sahne ve kostüm hazırlama,
 Bir ev planı çizme,
 Genis bir grubu doyurmak için gerekli olan yiyecek miktarını hesaplama,
 Bir müzik parçası besteleme,
 Bir müzik parçası çalma,
 Bir dans sergileme,
 Bir editöre çevre sorunları hakkında bir mektup yazma,
 Tanıdıgı bir kisinin biyografisini yazma,
 Tüketici tercihlerine iliskin bir oylama yapıp sonuçları grafikle ifade etme,
sonuçları tartısma,
 Mahallelerinin bir haritasını, krokisini çizme vb.
Projeler, genis içerikli ve uzun süreli performans ödevleridir. Proje çalısmaları,
ünitelerde yer alan kazanımları kapsayan ayrıntılı ödevlerdir. Bireysel ya da grup
olarak yapılabilir. Proje konusu, ögrenci tarafından veya ögretmenin hazırlayacagı
listeden seçme yoluyla belirlenebilir. Ögrenci, projenin amacını, izlenecek yolları,
kullanılacak malzemeleri ve karsılasılabilecek durumları önceden planlar.
Gerektiginde ögretmeninden yardım alabilir.
Proje sürecinin olumlu yanları asagıdaki gibi sıralanabilir;
• Proje gelistirme süreci uzun, kompleks ve zorlu bir süreç olacagından, bu ödevler,
ögrencilerin yaratıcılık, arastırma, iletisim gibi üst düzey zihinsel becerilerini gelistirir.
• Projenin tasarımından ortaya konulmasına kadar geçen süreç, aynı zamanda
bilimsel süreç basamaklarını da içereceginden, bilimsel süreç becerilerinin
gelismesine de yardımcı olur.
• Proje çalısması, ögrencilerin grupla çalısma becerisinin gelistirilmesini saglar.
• Proje süreci ögrencileri teknolojiyi aktif olarak kullanmaya yönelteceginden,
ögrencilerin teknolojiyi kullanma becerisi kazanmalarına yardımcı olur.
• Proje çalısmasında bilgi ögrenciye dogrudan verilmedigi için, ögrenciler proje
konularında yaparak, yasayarak, inceleyerek bilgi kazanırlar. Bu nedenle
yapılandırmacı ögrenme kuramı için uygun yöntemlerden birisidir.
b) Ögrenci Ürün Dosyası (Portfolyo):
Ürün dosyası, ögrencinin çalısmalarının toplandıgı bir dosyadır. Bu dosya,
ögrencinin, yüksek kalitede bir düzen içinde olusturulmus anlamlı ödevlerini içerir ve
ögrencinin en iyi çalısmalarının bir yansımasıdır ( Haladayna,1997).
Ürün dosyasına, ögrencinin haftalık veya günlük yaptıgı çalısmalarının içinden
seçilen örnekleri ve ögretmenin yaptıgı sınav evrakları, resimler, fotograflar, boyama
çalısmaları, ses veya görüntü kayıt kasetleri, proje çalısmaları, performans ödevleri,
kontrol listeleri, dereceli puanlama anahtarları, velilerden gelen bilgiler, arastırma
soruları, kavram haritaları, ögrenci görüslerini yansıtan formlar vb. konulabilir.
Çesitli amaçlarla ögrenci ürün dosyası hazırlanabilir. Amaçlarına göre ögrenci
ürün dosyaları “sergileme tipi”, “belgeleme tipi”, “sınıf tipi” ve “degerlendirme tipi” ürün
dosyaları olarak sınıflandırılabilir. Ölçme ve degerlendirme amacına uygun olanı ise
“degerlendirme tipi” dosyalardır.
Degerlendirme amaçlı ögrenci ürün dosyası kullanımı, içerigin belirlenmesi ve
degerlendirilmenin yapılması olmak üzere iki asamalıdır.
Ögrenci ürün dosyası içeriginin belirlenmesi asamasında, dosyanın amacı ile
dosyaya alınacak çalısmaların seçiminde ve degerlendirilmesinde kullanılacak
ölçütler belirlenir.
Amacın belirlenmesi: Ögretmenin ögrenci ürün dosyasını ne amaçla kullanacagına
karar vermesi gerekir. Ögrenci ürün dosyaları;
• Ögrencilerin performansları hakkında velilerine bilgi vermek,
• Ögrencilerin zaman içerisindeki gelisimlerini görmek,
• Bir sonraki sene ögrencilerin ögretmeni olacak olan ögretmene ögrencilerin tipik
performans kayıtlarını saglamak,
• Ders programı üzerinde daha çok durulması (gelistirilmesi) gereken konuları
belirlemek,
• Ögrencileri notla degerlendirmek
gibi amaçlarla kullanılabilir.
Ögrencilerin belli bir dersteki bir konuyla ilgili örnek çalısmalarını göstermeyi
amaçlayan bir ögrenci ürün dosyasının kapsamı, ögrencinin kompozisyon yazma
veya sözlü okuma çalısmalarını gösteren bir ögrenci ürün dosyasına oranla daha
genis olacaktır. Eger ögrenci ürün dosyası ögrencinin konuyla ilgili en iyi
çalısmalarını gösterme amaçlı ise, ögrencinin yaptıgı çalısmalara yönelik yeni
uygulamalar toplandıkça ögrenci ürün dosyasının içerigi degisecektir; ancak, ögrenci
ürün dosyasının amacı ne olursa olsun sürecin degerlendirilmesi için ögrencinin
yaptıgı ilk uygulamalar ögrenci ürün dosyasında saklanacaktır (Airasian, 1994).
Ürün dosyasında bulunacak çalısmaların seçiminde kullanılacak ölçütlerin
belirlenmesi: Amaca baglı olarak hangi tür çalısmaların nasıl seçilecegi, kimler
tarafından toplanacagı, kimlerin karar verecegi, hangi sıklıkta toplanacagı ve nasıl
degerlendirilecegi önemlidir. Özellikle dosyaya girecek olan çalısmaların belirlenmesi
sürecinde, ögrencilerin katılımının saglanması onlardaki sorumluluk ve sahiplenme
duygusunu gelistirecegi için önemlidir (Kuhs, 1994).
Ürün dosyasındaki çalısmalara ait degerlendirme ölçütlerinin belirlenmesi:
Dosya içerisinde istenen çalısmaların örnekleri, yaratıcı çalısmalar, deneysel
veriler, orijinal modeller, hikâyeler ve makaleler gibi çalısma ürünleri vb. yer alabilir.
Bu ürünlerden hangilerinin degerlendirileceginin belirlenmesi ve sınırlandırılması
önemlidir. Gerek dosyada yer alacak çalısmaların gerekse bunların içinden
degerlendirilecek ürünlerin seçiminde ögretmenlerin ögrencilere asagıdakilere benzer
soruları yöneltebilir.
• Bu çalısma neyi ifade ediyor?
• Bu bölümü, çalısmanı neden ürün dosyasına koymak istiyorsun?
• Neyi iyi yaparsın? En iyi yaptıgın sey ne?
• Hangi konuda çok iyi/basarılı oldugunu düsünüyorsun?
• Hangi bölümler, kısımlar gelistirilmeli?
• Tekrar denesen neleri degistirir, eklerdin?
• Neden bu çalısmayı seçtin? (Bu çalısmanda en çok neyi begendin? Burada senin
için önemli olan ne? Bu yaptıgın çalısmaları en iyi ifade eden örnek mi?)
Ayrıca ögretmen her çalısmanın üzerine (yargılamamak kaydıyla) düsüncesini
gösteren, çalısmayı tanımlayan, etkinligin nasıl basladıgını açıklayan, parçanın neden seçildigini anlatan, ders isleme hedefleri açısından çalısmanın ne anlam
tasıdıgını açıklayan notlar yapıstırabilir.
Performansın degerlendirilmesinde dereceli puanlama anahtarları (Rubric),
kontrol listeleri, görüsme ve gözlem formları, öz-akran-grup degerlendirme formları
vb. kullanılabilir.

Ezgi isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Etiketler
değerlendirme, degerlendirme, performans

Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı
Trackbacks are Kapalı
Pingbacks are Kapalı
Refbacks are Kapalı



WEZ Format +2. Şuan Saat: 09:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2020, vBulletin Solutions, Inc.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0

İçerik sağlayıcı paylaşım sitelerinden biri olan Tarih.gen.tr Tarih Forum sitemizde 5651 Sayılı Kanun’un 8. Maddesine ve T.C.K’nın 125. Maddesine göre TÜM ÜYELERİMİZ yaptıkları paylaşımlardan sorumludur. Tarih.gen.tr sitesindeki konular yada mesajlar hakkında yapılacak tüm hukuksal Şikayetler için iletişime geçilmesi halinde ilgili kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde Tarih.gen.tr yönetimi olarak tarafımızdan gereken işlemler yapılacak ve gerekli işlemler neticesinde size dönüş yapılacaktır.